Het rouwprotocol
Het (onverwacht) overlijden van een (partner, kind van een) medewerker brengt vaak hectiek met zich mee: opvang en inlichten van de medewerker en directe collega’s, wel of geen huisbezoek, uitvaart, vervanging op het werk, inlichten externe contacten bijvoorbeeld. Door de tijdsdruk en de omstandigheden kan het lastig zijn om alles zorgvuldig te doen. Een rouwprotocol kan dan overzicht geven en rust brengen en stelt alle betrokkenen in staat om op tijd, passend te handelen.In dit vierde en laatste artikel van de serie beschrijven we een aanstaand verlies van een dierbare en de
problemen hierbij van de betrokkenen op het werk. We vertellen we iets over nut en noodzaak van een rouwprotocol en we lichten een oplossing toe met het Verlies en Perspectief Programma.
Medewerkster met ernstig zieke man. Wat nu?
In dit voorbeeld kijken we naar Betty, een oudere medewerkster die een ernstig en levensbedreigend zieke man heeft. Het stel heeft weinig familie en vrienden, ze zijn erg op elkaar aangewezen. Betty heeft van haar leidinggevende toestemming met hem mee te gaan naar het ziekenhuis voor controles en behandelingen als het nodig is. Betty is nogal gesloten, heeft niet zo veel echt contact op haar werk. Ze houdt het bijna niet meer vol om te blijven werken ... Lees het hele artikel 'Het rouwprotocol' hier.
Naar het begin van de reeks: Rouw op het werk