vrijdag 4 december 2015
Hoe en wanneer voer je een frequent-verzuim-gesprek?
- door Marieke Lucius
Iedereen voelt zich wel eens moe en grieperig, en soms zorgt dit voor uitval op het werk. Maar wat als je medewerker hierdoor in korte tijd al drie keer ziek is uitgevallen op het werk? Is een medewerker meer dan twee keer per jaar ziek? Dan is er sprake van frequent verzuim, ook al zijn er voor het verzuim op het eerste gezicht hele verklaarbare redenen. Niet elke werkgever is zich hier bewust van. En nog vaker is het zo dat een medewerker niet in de gaten heeft dat er sprake is van frequent verzuim en wat dat betekent voor de medewerker zelf en de organisatie.
Om grip te houden op frequent verzuim, en ter preventie van mogelijk meer/langdurig verzuim, is het zinvol om structureel gesprekken te voeren met medewerkers die (dreigen) frequent (te) verzuimen.
Doel van het gesprek is het achterhalen van beïnvloedbare oorzaken en het ondernemen van acties om zo een volgende ziekmelding te voorkomen. Dit vanuit de overtuiging dat frequent verzuim in ieder geval deels beïnvloedbaar is.
Lees hier: Tips voor het frequent-verzuim-gesprek