- door Inge Leemhuis -
Binnen het mkb lijkt het vaak alsof er altijd tijd te kort
is. Er wordt in veel gevallen voor zo'n 60 procent ad hoc gewerkt; 40
procent verloopt dan volgens planning. Maar wat zou het u kunnen
opleveren als u van die 40 bijvoorbeeld 80 procent zou kunnen maken?
Besteed voldoende aandacht aan het planningsproces en reken af met de
ad-hocoplossingen. Uw medewerkers werken plezieriger, u bespaart kosten
en u kunt een veel betere service verlenen aan uw klanten!
Belemmerende en helpende factoren
Plannen is vooral lastig omdat omstandigheden voortdurend veranderen.
Denk maar eens aan de beschikbaarheid van medewerkers, extra vraag in de
markt of een machine die kapot gaat. De medewerkers moeten desondanks
de gestelde doelen bereiken. Dat kan alleen als de doelen SMART
geformuleerd zijn (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en
Tijdgebonden) en in de planning met belemmerende factoren rekening wordt
gehouden. Anders wordt het doel nooit bereikt en werkt een planning
demotiverend.
Bestaand planningsproces
Ga na wat binnen uw bedrijf het planningsproces is en hoe de planning
tot stand komt. Is dit afgemeten aan de capaciteit van de producten of
is er bijvoorbeeld een grove inschatting gemaakt?
Lees hier het hele artikel