- door Chantal Rovers
In bijna elk adviesrapport voor bedrijven staat de kwaliteit van
communicatie ergens bovenaan op de lijst met verbeterpunten. Waarom is
dat? Zo moeilijk is communiceren toch zeker niet?
Ter ere van ons 5-jarig jubileum hebben we onze klanten een
communicatieworkshop cadeau gedaan. Door middel van groepsopdrachten,
spelsituaties, beeldmateriaal, testen en voorbeelden hebben we de
deelnemers teruggebracht naar de basis van communicatie: het goed
zenden, ontvangen én bevestigen van een boodschap. Ons doel was de deelnemers bewust te laten worden van hun eigen manier van communiceren.
‘Waarom hebben we 2 oren, 2 ogen en maar 1 mond?’
Zo luidde een van de vragen.
Voor degenen die er niet bij waren willen we het wel verklappen, want al
is het niet moeilijk, het bleek toch voor velen een eyeopener. Het is
namelijk niet alleen belangrijk goed te luisteren en goed te kijken,
maar ook om zelf minder te praten tijdens de communicatie. Helaas zijn
er maar weinig mensen die deze drie componenten van communicatie altijd
in de juiste verhouding laten zien. Neem de afbeelding hiernaast maar
eens in u op en probeer u bewust te zijn van deze verhoudingen tijdens
uw volgende gesprekken.
Op de vraag aan het eind van de workshop: ‘wat ga je na vandaag
anders doen’ bleek een meerderheid hier een goed voornemen van gemaakt
te hebben: zelf minder praten.
Veel deelnemers gaven aan dat ze zich weer bewust werden van hoe
communicatie beter kan en hoe moeilijk het stiekem toch nog is. Het
grootste probleem lijkt vooral te zitten in de tijd en aandacht die we
onszelf gunnen voor de communicatie. Op de stelling ‘als iemand mij iets vertelt, dan neem ik de tijd en zorg ik dat ik mijn volledige aandacht geef’,
kon nauwelijks iemand volmondig ‘ja’ zeggen. Dat vinden we niet raar,
we snappen best hoe die dingen gaan, maar voor wie er iets aan wil doen
hebben we een tip:
KIES EEN MOMENT waarop u gaat communiceren.
In sommige gevallen betekent dit: toch even vijf minuten bij de
medewerker gaan staan zonder tussendoor op uw telefoon te kijken. In een
ander geval betekent dit: stoppen met een mailtje typen en uw aandacht
volledig aan deze persoon schenken. Soms is het nog beter een afspraak
in de plannen en te gaan zitten met deze persoon. Dit voelt soms als
tijdsverlies, maar eenmalig de volledige aandacht in een gesprek leggen,
levert meer op dan u zich kunt voorstellen.
We weten dat het niet gemakkelijk is - als het dat wel was zou het
onderwerp communicatie vast niet zo vaak terugkomen bij de
verbetervoorstellen binnen organisaties – maar we geven het u tot slot
toch nog even graag mee: het sleutelwoord voor communicatie is: aandacht.
Aandacht voor de moeilijkheid van communicatie, maar ook in een
gesprek de volledige aandacht voor het verhaal van de ander opbrengen.
Succes! En bedankt voor uw aandacht.
Chantal