vrijdag 4 april 2014

Aandacht voor communicatie

 - door Chantal Rovers

In bijna elk adviesrapport voor bedrijven staat de kwaliteit van communicatie ergens bovenaan op de lijst met verbeterpunten. Waarom is dat? Zo moeilijk is communiceren toch zeker niet?
Ter ere van ons 5-jarig jubileum hebben we onze klanten een communicatieworkshop cadeau gedaan. Door middel van groepsopdrachten, spelsituaties, beeldmateriaal, testen en voorbeelden hebben we de deelnemers teruggebracht naar de basis van communicatie: het goed zenden, ontvangen én bevestigen van een boodschap. Ons doel was de deelnemers bewust te laten worden van hun eigen manier van communiceren.

‘Waarom hebben we 2 oren, 2 ogen en maar 1 mond?’

Zo luidde een van de vragen.
Oren, ogen, mond
Voor degenen die er niet bij waren willen we het wel verklappen, want al is het niet moeilijk, het bleek toch voor velen een eyeopener. Het is namelijk niet alleen belangrijk goed te luisteren en goed te kijken, maar ook om zelf minder te praten tijdens de communicatie. Helaas zijn er maar weinig mensen die deze drie componenten van communicatie altijd in de juiste verhouding laten zien. Neem de afbeelding hiernaast maar eens in u op en probeer u bewust te zijn van deze verhoudingen tijdens uw volgende gesprekken.

Op de vraag aan het eind van de workshop: ‘wat ga je na vandaag anders doen’ bleek een meerderheid hier een goed voornemen van gemaakt te hebben: zelf minder praten.

Veel deelnemers gaven aan dat ze zich weer bewust werden van hoe communicatie beter kan en hoe moeilijk het stiekem toch nog is. Het grootste probleem lijkt vooral te zitten in de tijd en aandacht die we onszelf gunnen voor de communicatie. Op de stelling ‘als iemand mij iets vertelt, dan neem ik de tijd en zorg ik dat ik mijn volledige aandacht geef’, kon nauwelijks iemand volmondig ‘ja’ zeggen. Dat vinden we niet raar, we snappen best hoe die dingen gaan, maar voor wie er iets aan wil doen hebben we een tip: 

KIES EEN MOMENT  waarop u gaat communiceren.

In sommige gevallen betekent dit: toch even vijf minuten bij de medewerker gaan staan zonder tussendoor op uw telefoon te kijken. In een ander geval betekent dit: stoppen met een mailtje typen en uw  aandacht volledig aan deze persoon schenken. Soms is het nog beter een afspraak in de plannen en te gaan zitten met deze persoon. Dit voelt soms als tijdsverlies, maar eenmalig de volledige aandacht in een gesprek leggen, levert meer op dan u zich kunt voorstellen.

We weten dat het niet gemakkelijk is - als het dat wel was zou het onderwerp communicatie vast niet zo vaak terugkomen bij de verbetervoorstellen binnen organisaties – maar we geven het u tot slot toch nog even graag mee: het sleutelwoord voor communicatie is: aandacht. Aandacht voor de moeilijkheid van communicatie,  maar ook in een gesprek de volledige aandacht voor het verhaal van de ander opbrengen.

Succes! En bedankt voor uw aandacht.
Chantal