vrijdag 7 december 2012

Voorkomen is beter dan genezen

- door Niek Antonides -

In mijn vorige artikel heb ik het gehad over frequent verzuim en de negatieve gevoelens die werkgevers hier vaak bij hebben. Daarbij heb ik ook een aantal tips gegeven om met dit frequente verzuim om te gaan. Deze keer wil ik het meer hebben over het voorkomen van (langdurige) ziekmeldingen: preventie.

De meeste ziektegevallen zijn niet te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan een gebroken been door een val met de fiets. Soms zijn ziekmeldingen echter een gevolg van een langdurige periode van werken boven de limiet, dit kan zowel geestelijk als lichamelijk zijn. Een voorbeeld hiervan is een te hoge mate van stress/werkdruk, maar bijvoorbeeld ook te veel of te zwaar moeten tillen. Uiteraard is dan achteraf vaak makkelijk de conclusie te trekken dat het uitvallen van een werknemer niet nodig was geweest, maar waarom doen we voor die tijd dan niets met de signalen? Zowel de werkgever, maar zeker ook de werknemer, hebben een belangrijke rol in het gehele preventieverhaal.

Rol werkgever
Voor de werkgever is het van groot belang om adequaat te handelen op aangegeven problemen. Wanneer een werknemer de melding doet dat hij te veel of te zwaar moet tillen dient dat een signaal te zijn. Zelfs al zou het ...

Lees het gehele artikel: Voorkomen is beter dan genezen