~ John Grogan
De meeste van ons leven in een overload aan informatie. We hebben onmetelijk veel informatie en kennis beschikbaar via onze vingertoppen.
Maar is het goed voor ons?
Maakt het ons slimmer?
of
Is het een stoorzender als we werk gedaan willen krijgen?
Je weet wel, het belangrijke werk.
Veel studies suggereren dat een overload aan informatie ons eigenlijk dommer maakt.
Oh mijn God ...
Mensen die blootgesteld zijn aan grote hoeveelheden informatie zijn minder productief, zijn minder in staat de juiste beslissingen te maken en lijden eerder aan stress gerelateerde ziektes.
Het verkort je focus en is een serieuze tijdsverspiller.
Als je werk of andere zaken uitstelt door het surfen op internet of teveel tijd besteedt aan social media, kan het zijn dat je het einde van de dag niets bereikt hebt.
Bottom line: teveel informatie werkt averechts.
Je zult jezelf afvragen: hoeveel moet ik eigenlijk weten?
Herken je ...
- Vind je jezelf eindeloos surfend op het internet, klikkend van de ene link naar de andere?
- Heb je stapels en stapels papier die je van plan bent om nog te lezen .... als je tijd hebt?
- Check je constant het belangrijke nieuws en andere dagelijkse gebeurtenissen?
- Voel je stress of jezelf overweldigd bij al het werk dat nog gedaan moet worden?
De uren die je hebt gepland voor het werk worden dus gevuld door een overload aan informatie komend uit alle richtingen. Het is tijd om te stoppen met deze tijdverspilling.
Probeer dit ... Ga op informatiedieet
- Elimineer het gedachteloos surfen op het internet.
- Stop met het lezen van alle informatie die toevallig op je pad komt.
- Geef jezelf een tijdlimiet, hoe lang wil je aan onderzoek besteden?
- Dump die groeiende stapel van ongelezen informatie – digitaal en fysiek.
Vanaf hier kun je selectief zijn. Wat wil je lezen en hoeveel tijd wil je besteden aan zoeken, lezen en verzamelen?
Minder informatie = Meer tijd, meer resultaat.
Elke maand een tip van onze partner Ingrid van der Locht Professional Organizer