vrijdag 3 april 2015

70% van de werkgevers heeft moeite met re-integratie van kankerpatiënten


- door Monique Mijnders, arbeidsdeskundige -

Kanker. Het is een ziekte die je leven overhoop haalt, niet alleen privé maar ook op het werk. Hoe moet de werkgever hiermee omgaan? En welke rol speelt de arbeidsdeskundige?

Kernwaarden
Vaak veranderen de kernwaarden van de werknemer die met kanker wordt geconfronteerd: materiële zaken worden minder belangrijk. In de fase van herstel maken werknemers andere keuzes dan voorheen. Het accent ligt nu meer op de kwaliteit van het leven, zowel in werk als in relaties. Vaak betekent dat dat ze daar andere eisen aan stellen. Misschien was inhoud van de baan of van hun relatie voor hun ziekte ook niet ideaal, maar trokken ze daar geen consequenties uit. Na hun ziekte doen ze dat wel.

Onderschatten van herstelproces
Het werk is voor kankerpatiënten dus belangrijk. Maar vaak onderschat zowel werknemer als werkgever het herstelproces. Het herstel vraagt namelijk meer dan alleen behandeling in het ziekenhuis. Je ziet bij...

Lees het hele artikel over kanker en werk